اقدامات آمریکا در برجام و فلسطین بی‌پاسخ نمی‌ماند

گروه سیاسی-روز گذشته دولت آمریکا در حرکتی نمادین سفارت خود را از تل‌آویو به بیت‌المقدس منتقل کرد. این اقدام در حالی انجام شد که از زمان روی کار آمدن ملک سلمان و سایه سنگین پسرش بر حکومت عربستان، این کشور به همراه کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس همچون امارات از حمایت خود از فلسطین دست کشیدند. حالا مقامات عربستانی برای آنکه بتوانند مثلث اتحاد خود با اسراییل و آمریکا را حفظ کنند به مصالحه با مقامات این رژیم تن داده‌اند. در شرایطی که عربستان از فلسطین و حمایت از مردم آن رویگردان شده است، جمهوری اسلامی همچون گذشته در تلاش است پرچمدار مبارزه با رژیم صهیونیستی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین در منطقه باشد. از این رو نشست اضطراری کمیته دائمی فلسطین اتحادیه بین‌المجالس اسلامی با عنوان اوضاع جاری در فلسطین با حضور نمایندگان 22 کشور در تهران برگزار شد. علی لاریجانی در نشست اضطراری کمیته دائمی فلسطین اتحادیه بین‌المجالس اسلامی با تاکید بر اینکه آمریکا پایبند به هیچ تعهدی نیست، گفت: آنها درباره‌ محور مقاومت دچار اشتباه محاسباتی شدند. قطعا این اقدام آنها در انتقال سفارت خود از تل‌آویو به قدس و مساله هسته‌ای ایران بدون پاسخ نمی‌ماند.
وی افزود: از نظر ما ترامپ قدرت تشخیص و قضاوت طولانی‌مدت در مورد اقدامات خود ندارد. وی تصریح کرد: این اقدامات که در واقع از سبک‌سری دولتمردان این کشور است باعث ایجاد تنش در جهان می‌شود، آمریکا و رژیم صهیونیستی به زودی نتیجه کارهایشان را می‌بینند. رییس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: رییس‌جمهور آمریکا در ششم دسامبر 2017 بیت‌المقدس را که پایتخت دائمی فلسطینیان است به عنوان پایتخت رژیم نامشروع صهیونیستی معرفی کرد. لاریجانی افزود: وی در اقدامی دیگر در 14 می 2018 که برای جهانیان روز نکبت و تاسیس رژیم صهیونیستی است، دستور انتقال سفارت این کشور را به بیت‌المقدس صادر کرد. وی خاطرنشان کرد: امروز فرصت مغتنمی است تا همه دنیا با وحدت و همدلی نسبت به این تصمیم نابخردانه و نادرست ترامپ اقدام جدی و عملی نشان دهند.
رییس دوره‌ای اتحادیه بین‌المجالس اسلامی همچنین اظهار داشت: سران کشورهای عربی در 15 آوریل 2018 این تصمیم آمریکا در به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را باطل دانستند، امروز نیاز جدی است که کشورها حمایت نکردن خود از این موضوع را نشان دهند. لاریجانی ادامه داد: رژیم‌صهیونیستی و آمریکا باعث ناامنی در جهان هستند و به هیچ تعهدی پایبند نیستند، آمریکا یک روز تعرفه‌های گمرکی با چین و اروپا را برهم زد و یک روز دیگر خلاف تعهدات بین‌المللی برای اتباع کشورهای اسلامی در آمریکا مقرراتی وضع کرد. وی اضافه کرد: شاهدیم آمریکا از توافق هسته‌ای که درخواست خودشان بود، خارج شدند. یک روز می‌گویند در سوریه نمی‌مانند و از کشورهای منطقه پول می‌گیرند و روز دیگر به این کشور حمله می‌کنند.
رییس‌ مجلس‌ شورای ‌اسلامی تاکید کرد: آمریکا دچار بحران تصمیم استراتژیک است و ناپخته به صحنه بین‌الملل نگاه می‌کند.لاریجانی همچنین درباره روز نکبت گفت: در آن روز دو سوم فلسطینیان آواره شدند و سرزمین آبا و اجدادی خود را ترک کردند و به جای آنها افراد دیگری آمدند و سرزمین آنها را غصب کردند البته فلسطینیان در برابر آنها مقاومت کردند. وی تصریح کرد: اگر این مقاومت نبود امروز رژیم صهیونیستی سایر کشورهای عربی را نیز دچار مشکل می‌کرد. رییس مجلس به اختصاص اعتبارات لازم برای ساخت ساختمان سفارت جدید آمریکا در بیت‌المقدس اشاره کرد و گفت: ترامپ مشتاق به انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به قدس است و رژیم صهیونیستی نیز از سایر کشورها برای حمایت از این اقدام دعوت کرده تا اقدام آمریکا مشروع جلوه کند و بعد از آن بتواند طرح‌های دیگری را پیش ببرند.


لاریجانی ادامه داد: امروز ملت مظلوم فلسطین بیش از هر زمان دیگری به حمایت و کمک کشورهای اسلامی نیاز دارد و کمک به آنها، کمک به کسانی است که هزینه تمام کشورهای منطقه را متحمل شده‌اند پس اقدام رژیم صهیونیستی و تصمیم آمریکا و بیانیه این کشور برای انتقال سفارت را محکوم کرده و خواستار واکنش سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی علیه این اقدام هستیم.
وی افزود: از طرفی فلسطینی‌ها با تهدید آمریکا و رژیم صهیونیستی با طرح سازش و ادعای آمریکایی‌ها روبه‌رو می‌شوند و از طرف دیگر با تنگ‌شدن حلقه محاصره و نزدیک شدن برخی کشورهای منطقه به رژیم صهیونیستی و تلاش‌های پنهان و آشکار آنها برای عادی‌سازی روابط روبه‌رو هستند اما مقاومت فلسطینیان مهم است.وی اظهار داشت: باید توجه داشت رژیم صهیونیستی در دو دهه اخیر روند تضعیف را پیش گرفته چنانچه در جنوب لبنان، جنگ‌های غزه و جنگ 33 روزه شکست خورده و این شکست‌های نظام به هم ریختگی در استراتژی امنیتی رژیم صهیونیستی ایجاد کرده است. وی افزود: رژیم صهیونیستی با مقاومت با روش‌های نوین روبه‌رو شده، این رژیم دچار اختلال در حمایت قدرت‌های حامی است و راهپیمایی روز بازگشت نیز این رژیم را دچار هراس موجودیت کرده است چنانچه راهپیمایی روز بازگشت وحدت فلسطینیان را به نمایش گذاشت و گروه‌های مختلف فلسطینی را نیز در مسیر وحدت قرار داد. رییس دوره‌ای اتحادیه بین‌المجالس اسلامی ادامه داد: اکنون زمانی است که باید اراده کشورهای اسلامی به سمت حمایت از حقوق فلسطینیان معطوف شود چرا که در حقیقت دفاع از مردم مظلوم فلسطین و قدس شریف محکی برای جهان اسلام است لذا از سران کشورهای اسلامی که غیرقانونی بودن تصمیم ترامپ را اعلام کردند حمایت می‌کنیم.
لاریجانی تاکید کرد: کشورهای اسلامی با تحریم مراودات اقتصادی با رژیم صهیونیستی و رجوع به دیوان لاهه با استناد به سازمان ملل رای مشورتی این دادگاه را اخذ کرده و از اقدام آمریکا برای انتقال سفارت ممانعت کنند.